22 évre visszatekintő múltja van a Zipernowsky Károly Műszaki Szakközépiskola és a bregenzi a Höhere Technische Bundes Lehr- und Versuchsanstalt kapcsolatának. A két iskola szakmai profilja nagyon hasonló. Minkét iskolában gépész, és elektronikai tárgyakat oktatnak. Az együttműködés keretében sok diáktalálkozót, és sporteseményt, szakmai megbeszélést tartottunk.
Célul tűztük ki azt, hogy a legjobb diákjaink számára lehetőséget adunk külföldi gyakorlat végzésére. A partneriskola vállalta, hogy diákjainkat nyáron gyakorlati oktatásban részesítik.

A szakmai gyakorlat programját úgy alakítottuk ki, hogy munkájuk eredményeképp oktatásban használható, kiállítható demonstrációs eszköz készüljön el.

Több évtizedes hagyománya van iskolánkban annak, hogy a diákok bemutató eszközöket készítenek. Az iskola folyosóin szemmagasságban egyforma, leakasztható (kb. 50cmx40cmx20cm méretű) üvegajtós dobozokban, vagy üvegajtós szekrényekben vannak elhelyezve. Egyes tanórákon, mikor ezekhez kapcsolódó tananyagrészek szóba kerülnek, az osztállyal a tanteremből kimegyünk megnézni, vagy éppen tanórára behozzuk a modellt. A modellek készítői az érettségi találkozókon is örömmel tekintenek korábbi munkáikra.

Az együttműködés teljes időtartama 2 év. Ezidő alatt évente 3-3 diák végzi majd a gyakorlatát a partneriskolában.
A projekt indulása előtt a partnerintézménnyel egyeztetjük, hogy pontosan milyen terméket készítsünk a nyári gyakorlat alatt. Elkészítjük a részletes órarendet a közösen kialakított nyári tanmenet alapján.
A gépész szakmacsoportban olyan munkadarabokat állítunk elő, mely hajtástechnikában használatos. Célunk, hogy mechanika órán bemutatható legyen, és gépészeti alapmérések gyakorlati órán mérési feladatokat végezhessenek rajta diákjaink.
Elektrotechnika szakmacsoportban látványos elektronikai alapáramkört készítünk, mely elegendően egyszerű ahhoz, hogy 10. osztályos tanulóink az alapmérések gyakorlatokon villamos méréseket tudjanak végezni rajta.
A kiutazás előtt diákjaink nyelvi és szakmai előkészítő foglalkozásokon is részt vesznek. Ismertetjük számukra a legyártandó termék terveit. A helyi sajátosságokról, az odajutás, a helyi közlekedés, orvosi ellátás, szabadidős lehetőségekkel kapcsolatosan megbeszéléseket tartunk.

Olyan tartós használati tárgyat állítunk elő, melyet diákjaink hosszú éveken keresztül tudnak majd használni. A projektben részt vevő diákok munkájának eredménye azon tanulóink számára is példaértékű, akik használni fogják majd a tanórák alatt ezeket az eszközöket. Elismertséget, sikerélményt ad a termék előállítónak ez a munka. Elegendően egyszerű terméket hozunk létre. Olyat, amit diák is el tud készíteni. A termék látványossága, egyszerűsége a tananyagot közelebb hozza a diákokhoz. Munkájuk, sikereik a többi diákot is önképzésre, a nyelvi ismereteinek fejlesztésre, európai polgárrá válás igényének kialakulására ösztönzi.

Mindannak ellenére, hogy a piacon számos hasonló gyári, profi demonstrációs modell kapható, a diákok által készített modell értékesebb, mert önmaguk készítették, ezért jobban vigyáznak rá és megbecsülik, látják munkájuk és a tananyag hasznát.





Projekttermékek
Az iskolai folyosó vitrinjei:

Beck László beszámolója  Beck László munkanaplója
Bori Dániel beszámolója  Bori Dániel munkanaplója
Dávid Márton beszámolója  Dávid Márton munkanaplója
Brandt Bálint beszámolója  Brandt Bálint munkanaplója
Czipfl Árpád beszámolója Czipfl Árpád munkanaplója
Mészáros Zalán beszámolója Mészáros Zalán munkanaplója
Berkesi Angéla (kísérőtanár) beszámolója